Gedragscode ongewenste omgangsvormen

Begrippen
Met organisatie bedoelen we in deze gedragscode CMM Services.

Met medewerkers bedoelen we ook werknemers, stagiairs en ingehuurde personen.
Met klanten bedoelen we ook opdrachtgevers, leveranciers en andere zakelijke partners/relaties.

Gedragscode
Wij willen graag dat we binnen onze organisatie tevreden medewerkers en klanten hebben. Ook vinden we het belangrijk dat onze medewerkers een veilige werkplek hebben en met plezier hun werk doen.

De wijze waarop iedereen met elkaar omgaat is hiervoor doorslaggevend.
Onze organisatie wil dat deze gedragscode meer is dan een papieren document. Daarom wordt deze gedragscode ook op onze website gezet, zodat deze bekend is bij onze klanten en partners waarmee we samenwerken. Daarnaast zal aan alle medewerkers een exemplaar van de gedragscode worden uitgereikt. Alle medewerkers, klanten en samenwerkingspartners dienen zich aan deze gedragscode te houden in hun relatie met of namens onze organisatie. Wanneer er situaties ontstaan waarbij er meningsverschillen zijn over de normen en waarden, die in deze gedragscode vermeld staan, kunnen deze altijd besproken worden met de direct leidinggevende.

De doelen van deze gedragscode zijn:

  • Het goede imago van onze organisatie bewaken en houden;
  • Het gezien worden als een goede werkgever;
  • Het beschermen van de medewerker;
  • Het bestrijden en voorkomen van pesterijen, agressie/geweld, discriminatie, belaging/stalking en (seksuele) intimidatie.

Hierbij komen de volgende uitgangspunten naar voren:

  • Integriteit
  • Respect
  • Loyaliteit

Status
Deze gedragscode is uitgewerkt op basis van een aantal wettelijke bepalingen. De code ontleent hieraan een wettelijke status. De regels die hier in deze gedragscode beschreven staan, zijn gebaseerd op de Arbowet, artikelen uit het Burgerlijk Wetboek en artikelen uit het Wetboek van Strafrecht.


Reikwijdte
Deze gedragscode is bedoeld voor alle medewerkers, klanten en samenwerkingspartijen. Voor alle partijen is deze gedragscode inzichtelijk.

Gedragscode
Om misverstanden te voorkomen en om te laten zien dat onze organisatie hecht aan bepaalde normen en waarden, volgt onderstaand een beschrijving van hetgeen uitdrukkelijk verboden is. Met deze richtlijnen worden de grenzen van toelaatbaar gedrag aangegeven.
Als iemand zich niet houdt aan deze regels, dan kunnen er maatregelen worden genomen.

Dit zou in uitzonderlijke situaties zelfs kunnen leiden tot ontslag (medewerker) of beëindiging van de samenwerkingsovereenkomst.


  • Pesterijen
    Binnen onze organisatie is er respect voor de ander, het is dan ook niet geoorloofd om anderen te kwetsen, te vernederen, vervelende opmerkingen te maken, te beledigen of schelden, openlijk terecht te wijzen, te negeren of sociaal isoleren, gebaren te maken, te roddelen, kritiek te uiten op iemands persoonlijke leven of het beschadigen van eigendommen.


  • Discriminatie
    Elke vorm van discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, huidskleur, lichamelijke of geestelijke beperking, nationaliteit, geslacht, seksuele voorkeur of op welke grond ook, is niet toegestaan.


  • Intimidatie
    Schelden, discriminerende taal uiten of met grote stemverheffing spreken, is verboden. Ook lichamelijke uitingen zoals het zich groot maken, het hinderlijk in de weg lopen of achtervolgen wordt niet geaccepteerd. Dit geldt ook voor het uiten van bedreigingen. Verder is handtastelijkheid verboden evenals het lastig vallen of achtervolgen van een ander. In dat verband kan gedacht worden aan het bovenmatig contact zoeken waaronder ook telefonisch of middels sms’jes, appjes, e-mails en andere kanalen zoals sociaal media.
  • Seksuele intimidatie
    Elke ongewenste seksueel getinte aandacht, die tot uiting komt in verbaal, fysiek of non-verbaal gedrag, dat zowel opzettelijk als onopzettelijk kan zijn en dat door degene(n), die hiermee wordt/worden geconfronteerd als ongewenst en onplezierig wordt ervaren, is verboden.


  • Belangenverstrengeling
    Elke handeling die vermenging van zakelijke- en privébelangen kan veroorzaken, dient vermeden te worden om belangenverstrengeling te voorkomen. Deze regel houdt in dat, zonder persoonlijk belang, getrouw, integer en professioneel moet worden gehandeld.


  • Diefstal
  • In geval van diefstal van organisatie-eigendommen,  eigendommen van klanten of collega’s dient er melding te worden gedaan bij de direct leidinggevende;
  • Er wordt aangifte gedaan en er volgt een politieonderzoek;
  • Tijdens het onderzoek wordt een medewerker op non-actief gezet, in eerste instantie voor de duur van drie weken;
  • Afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek zal bepaald worden welke maatregelen worden genomen.

Klanten
Wanneer een medewerker van CMM Services bij of door een klant wordt geconfronteerd met pesterijen, agressie/geweld, discriminatie, (seksuele) intimidatie of een andere vorm van intimidatie heeft hij/zij het recht de werkzaamheden bij of voor deze klant onmiddellijk te onderbreken zonder dat dit een dringende reden voor ontslag in de zin van artikel 7:678 Burgerlijk Wetboek oplevert.

Tevens dient dit, wanneer hier sprake van is, te worden gemeld bij de direct leidinggevende.

Klachtenbehandeling
Mochten klanten klachten hebben, dan kunnen ze deze bespreken met de persoon die het betreft. Ook kan de klacht worden besproken met de leidinggevende van de medewerker. Deze zal er naar streven de klacht naar tevredenheid op te lossen. Daarnaast biedt de organisatie de mogelijkheid om een vertrouwenspersoon in te schakelen.

Vanzelfsprekend is het ook altijd mogelijk na overleg met de leidinggevende de klacht te bespreken met de directie van CMM Services.

In het geval medewerkers klachten hebben, dan kunnen zij deze bespreken met de persoon (klant) op wie de klacht betrekking heeft. Als dit niet kan, of de klacht is niet naar tevredenheid opgelost, dan kan de klacht worden voorgelegd aan de leidinggevende. Daarnaast biedt CMM Services de mogelijkheid om een vertrouwenspersoon in te schakelen.

Procedures
CMM Services heeft een klachtenreglement. De klacht kan ingediend worden bij de afdeling HR.

Het is aan te raden om eerst contact op te nemen met de vertrouwenspersoon die verbonden is aan CMM Services. Deze kan informeren over de procedure en de consequenties.

De vertrouwenspersoon van CMM Services is:

Wanda van Alen

06-21896877

openje@outlook.com

Tot slot
Dit document gaat over gedrag, over normen en waarden en over maatregelen die genomen kunnen worden. Gelukkig is er zelden sprake van ontoelaatbaar gedrag. Het gaat om uitzonderlijke situaties. Niettemin vindt CMM Services het van belang hierover duidelijk te zijn met het oog op de veiligheid van medewerkers en klanten. Laten we respectvol met elkaar omgaan. Dan is er heel veel mogelijk.

Inwerkingtreding gedragscode
Zowel de Directie als de Veranderraad van CMM Services heeft ingestemd met deze gedragscode en treedt in werking op 8 juli 2024.